Kapittellaan 31

6077 BK Sint Odiliënberg

0475-537373

Bij spoed toets 1

Praktische Informatie

Wachterkamer Sint Oldilienberg huisarts

Praktische Informatie

De praktijk is op werkdagen geopend van 08.00 – 17.00 uur. Tussen 12.00 – 15.00 uur zijn wij alléén voor spoedgevallen bereikbaar. Telefonisch kunt u ons op de algemene lijn bereiken van 08.00 – 12.00 uur en van 15.00 – 17.00 uur, met uitzondering van de woens­dag­middag. De praktijk is op woensdagmiddag vanaf 12.00 uur alleen voor spoedgevallen bereikbaar.

 

Recepten die u op werkdagen voor 11.30 uur bestelt, geven wij diezelfde dag nog door aan de apo­theek. Dankzij een veranderde werkwijze van de apotheek kunnen wij géén termijn meer aangeven waarop de recepten klaarliggen of bezorgd worden.

 

Wanneer kunt u zich inschrijven?
In het kader van gezinshereniging (partner of kind van een reeds bij ons ingeschreven persoon).

Nieuwe inwoners van Sint Odiliënberg (postcode 6077) en directe omgeving(Melick, postcodegebied 6074 en Posterholt, postcodegebied 6061) kunnen zich altijd inschrijven. Woont u buiten deze postcodegebieden en u wilt zich bij ons laten inschrijven, neem dan contact op met de praktijk.

Indien u na toestemming zich kunt laten inschrijven in onze praktijk verzoeken we u om de volgende zaken te regelen:

Opzeggen als patiënt bij uw vorige huisarts
Het medisch dossier bij uw vorige huisarts opvragen en laten opsturen aan de praktijk.
U kunt zich inschrijven door op onderstaande link te klikken en het inschrijfformulier in te vullen en in te leveren of op te sturen naar MC Odilienberg, Kapittellaan 31, 6077 BK Sint Odiliënberg. Wij verzoeken u tevens om ons kenbaar te maken of uw medische gegevens met andere zorgaanbieders gedeeld mogen worden. Vult u daarom tevens het toestemmingsformulier in, ook als u geen toestemming geeft! Stuur dit formulier mee met het inschrijfformulier! Heeft u vragen, twijfelt u of u zich kan laten inschrijven, belt u dan met de praktijk op nummer 0475 – 53 73 73 (keuze 3).

Inschrijfformulier

Toestemmingsformulier

Inschrijving in de praktijk als vaste patiënt betekent dat u abonnementstarieven vooraf per kwartaal verschuldigd bent, ook als u geen gebruik maakt van onze diensten in die periode. Deze tarieven worden door de basisverzekering vergoed en vallen niet onder uw eigen risico.

Stel u moet vaak plassen of in ieder geval vaker dan u gewend bent. U heeft pijn bij het plassen of vlak na het plassen en de urine ziet er anders uit of ruikt anders. Het kan dan zijn dat u een blaasontsteking heeft.
.
Als u voor 10 uur een schoon potje met urine aan de balie bij de assistente inlevert, dan kan zij na uitvragen van uw klachten uw urine onderzoeken.
.
Voor het onderzoek is het middelste gedeelte van de eerste ochtendurine nodig, de zogenaamde ‘midstream’ urine.
Potjes zijn verkrijgbaar bij de assistente.
Kunt u niet gelijk naar de praktijk komen, bewaar dan de urine in de koelkast!
Opvangen van ‘midstream’ urine
.
Was vooraf de schaamstreek met een washandje met water.
Plas eerst even een beetje in het toilet en vang daarna wat urine op in een schoon urinepotje door dit in de plasstraal te houden.
Houd hierbij de schaamlippen gespreid of trek de voorhuid terug om verontreiniging met bacteriën te voorkomen.
Sluit daarna het potje goed af met de deksel.
Noteer vervolgens uw naam en geboortedatum op het potje!
Kunt u niet gelijk naar de praktijk komen, bewaar dan de urine in de koelkast.
Belangrijke punten: Schoon potje gebruiken, dit hoeft niet helemaal vol, hygiëne vooraf aan de opvang van de urine, schone straal ‘midstream’ opvangen, ochtendurine, goed uitplassen na het opvangen van de urine en koel bewaren .

Het komt steeds vaker voor dat instanties om een medische verklaring vragen. Deze verklaring mag uw eigen huisarts niet afgeven. De huisarts handelt hierbij op grond van de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor huisartsen, heeft opgesteld.
.
Mocht een vragende instantie toch medische informatie nodig hebben dan kunnen zij een onafhankelijk arts aanwijzen, of door hun medisch adviseur de informatie laten opvragen bij uw huisarts met uw toestemming.U kunt zelf ook een afspraak maken bij een andere huisarts die als niet behandelend arts wel verklaringen af kan geven.
.
Op de praktijk is een folder beschikbaar met verdere uitleg. Deze weigering medische verklaring kunt u hier ook downloaden. U kunt deze eventueel meesturen naar de vragende instantie.
 
We adviseren scholieren van scholen uit België en werknemers die in België werken contact op te nemen met de praktijk indien zij een verklaring nodig hebben voor werkgever of school.

In onze praktijk zijn de werkafspraken t.a.v. overdracht van gegevens, informatie en dossiers op een meer protocollaire wijze afgesproken en vastgelegd. Dit om de privacy van onze patiënten te beschermen en te respecteren.

Deze werkafspraken zijn gebaseerd op de wettelijke rechten en plichten die van toepassing zijn op de privacywetgeving in Nederland, de WGBO (Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst) en de voorschriften van de KNMG( Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst).

Ook informatie over een gezins- of familielid wordt volgens een strikte werkwijze wel of niet verstrekt.
 
Verstrekken van medische en persoonlijke gegevens

MC Odiliënberg geeft geen medische gegevens van u aan derden, tenzij het gaat om (para)medische behandelaars en de informatieverstrekking kennelijk in uw belang is. Aan niet medici (advocaten, werkgevers etc.) wordt geen informatie verstrekt, ook niet op uw verzoek. Wel kunt u altijd een uitdraai uit (een deel van uw dossier) vragen en die ter beschikking stellen aan de personen die u in wilt lichten over uw medische situatie. Hiermee samenhangend verschaft de huisartsenpraktijk ook geen verklaringen ten behoeve van reisannuleringen, gemiste examens, werkverzuim, sportschool enzovoort. Dit komt voort uit een gedragsregel voor artsen opgesteld door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Geneeskunst (weigeringsbriefje KNMG). Als iemand u om een verklaring van uw huisarts vraagt, kunt u naar deze gedragsregel verwijzen.
Ouders hebben in principe het recht geïnformeerd te worden over de gezondheidstoestand van hun kind(eren). Dit geldt tot de leeftijd van 12 jaar. Kinderen boven de 12 jaar moeten het zelf goed vinden dat er informatie aan de ouders gegeven wordt. Wanneer ouders gescheiden zijn en zij beiden het wettelijk gezag over hun kind(eren) hebben, hebben zij in principe beiden recht op informatie over zaken die de gezondheid van hun kind(eren) betreft. MC Odiliënberg acht het de verantwoordelijkheid van de ouder die het kind bij het bezoek aan de praktijk begeleid om de andere ouder te informeren.
Bovenstaande brengt met zich mee dat gezinsleden en anderen alleen uitslagen ed. kunnen opvragen als er door de betrokkene zelf van tevoren toestemming voor gegeven is.
 
ELEKTRONISCH DOSSIER / LSP
 
Uw huisarts en apotheek houden ieder een eigen dossier over u bij. Hierin staat de informatie die belangrijk is voor uw behandeling. Uw huisarts legt vast wat uw klachten zijn en welke behandelingen u krijgt. De apotheker legt vast welke medicijnen u krijgt en voor welke medicijnen u allergisch bent.
.
Het kan nodig zijn dat u genoodzaakt bent een vreemde arts te bezoeken, bijvoorbeeld op de huisartsenpost of op een eerste hulp. Via de zorginfrastructuur is het dan mogelijk dat de vreemde arts een (beperkt) deel van uw medische gegevens kan inzien. Hierdoor kan deze dokter u beter helpen. Voordat wij uw medische gegevens electronisch mogen uitwisselen met andere zorgverleners is uw toestemming noodzakelijk. Op de site www.ikgeeftoestemming.nl treft u hier meer informatie over aan. Daarnaast kunt u via de site ook uw toestemming doorgeven.
.
Voor elke medisch dossier, dus ook voor elke zorgverlener is aparte toestemming nodig. Het kan dus voorkomen dat u om uw toestemming gevraagd wordt door meerdere zorgverleners.
.
Daarnaast is het geven van uw toestemming ook mogelijk via het invullen van een toestemmingsformulier en lever dit in bij de praktijk. Download het toestemmingsformulier 
Wij danken u voor uw medewerking.

Accreditering
Onze praktijk is geaccrediteerd binnen HAZO-24 door Lloyd’s Register. HaZo24 is een ingericht en getoetst kwaliteitssysteem voor de 24-uurs huisartsenzorg en is gebaseerd op de kwaliteitsnorm EN-15224, ook bekend als de ISO 9001 voor de gezondheidszorg. Klik hier voor meer informatie.

Hazo24

 

Kwaliteit van onze zorg
Onze praktijk heeft in 2023 opnieuw het HaZo24-certificaat behaald. Dit betekent dat onze praktijk geaccrediteerd is binnen HAZO-24 door Lloyd’s Register, een nieuwe accreditering voor 24-uurs-huisartsenzorg in Nederland.

De patiënt staat binnen dit kwaliteitssysteem centraal en vormt het uitgangspunt bij het maken van verbeterplannen rondom continuïteit van zorg, effectieve zorgverlening en het aanbieden van de juiste zorg. Tijdens een intensief traject hebben wij, alle medewerkers, hard gewerkt om kwaliteit binnen de praktijk vorm en inhoud te geven. Met het behalen van het certificaat legt de praktijk een basis voor continue verbetering van de kwaliteit van zorg. De wensen, mening en ervaringen van onze patiënten spelen hierbij in de toekomst een steeds grotere rol, want optimale zorg voor patiënten is waar het uiteindelijk allemaal om draait.CERTIFIED NHG
 

 

Translate »

Onze WebApp

Door onze WebApp heeft u altijd inzicht in uw eigen medische gegevens: bekijk bloeduitslagen en specialistenbrieven, lees wat uw huisarts u heeft geadviseerd. Daarnaast kunt u herhaalmedicatie bestellen, een afspraak plannen of om een e-mailconsult vragen.

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Schrijf u in via het formulier

Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul met formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail. 

Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken. 

Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.

Bel voor een afspraak

Uitslagen onderzoek

Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen (overzicht van metingen die uw zorgverlener met u heeft gedeeld)
– Lichamelijk onderzoek (de diagnostische waarden: bloeddruk, lengte en gewicht)
– Toegangslogboek (overzicht van wie er inzage heeft in uw medisch dossier)
– Verslaglegging (per onderwerp de voorlopige conclusie en gemaakte afspraken (E&P regels)
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten (in- en uitgaande correspondentie, bijvoorbeeld verwijsbrieven)

– Actueel medicatieoverzicht

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-consult sturen. Wij proberen uw vragen binnen 2-5 werkdagen te beantwoorden.

Nog geen account?

Neem contact op met de doktersassistente of klik op de knop

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Herhaalmedicatie

U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen.

Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.

Dossier inzage

Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.

Gegevensuitwisseling

Hoe werkt het Landelijk Schakelpunt?

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Heb ik wel een afspraak nodig?

Liever telefonisch?

Herhaalrecept Bestellen

Verwijderen
Call Now Button Ga naar de inhoud